Błędy medyczne. Odpowiedzialność szpitala
Od wielu lat na rzecz poszkodowanych uzyskujemy właściwe odszkodowania. Pomagamy poszkodowanym oferując:
- skuteczne zgłaszanie szkody do ubezpieczyciela placówki medycznej
- podwyższenie otrzymanej kwoty
- pomoc po odmowie odszkodowania
Za błędy w sztuce medycznej, skutkujące pogorszeniem zdrowia, można występować o odszkodowanie do placówki medycznej. Ponieważ ustawowy obowiązek nakłada na placówki medyczne posiadanie polisy odpowiedzialności cywilnej, z roszczeniem takim w praktyce występuje się do ubezpieczyciela placówki. Niestety zdarzają się przypadki, kiedy suma gwarancyjna posiadanej polisy jest wyczerpana i wówczas należy kierować roszczenie przeciwko placówce służby zdrowia. Nasza oferta obejmuje kompleksową pomoc w gromadzeniu dokumentacji oraz reprezentowanie poszkodowanego w sporze z ubezpieczycielem (lub szpitalem) na drodze polubownej. Gdy etap ten nie przynosi oczekiwanego rezultatu, ma miejsce drugi etap, czyli droga sądowa. Wówczas zapewniamy obsługę prawną w sądzie. Nie występujemy z roszczeniami przeciwko pracownikom służb medycznych, a jedynie przeciwko ubezpieczycielowi placówki lub gdy polisa OC nie jest wystarczająca - przeciwko placówce medycznej.
Czym jest błąd medyczny ?
To nieumyślne działanie, zaniedbanie lub zaniechanie pracownika placówki świadczącej pomoc medyczną, które doprowadziły do szkody na osobie. Z błędem lekarskim wiąże się nierozerwalnie związek przyczynowy między pracą służb medycznych, a poszkodowanym, który w wyniku opieki doznał pogorszenia zdrowia, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia lub zmarł.
By móc rozpocząć procedurę dochodzenia odszkodowania za błędy medyczne, należy zgromadzić niezbędną i kompletną dokumentację medyczną, na którą powinna się składać: historia choroby, opinie specjalistów oraz opis zdarzenia sporządzony przez samego poszkodowanego. Na tej podstawie i z pomocą konsultantów, ustalamy odpowiedzialność placówki, w imieniu poszkodowanego formułujemy roszczenie i kierujemy go do odpowiedzialnego za szkodę ubezpieczyciela. Jeżeli z dokumentacji nie wynikają nieprawidłowości oraz brak jest negatywnych skutków – może nie być podstaw do roszczeń odszkodowawczych. Sytuacja, gdy brak jest dokumentacji potwierdzającej błąd medyczny jest niestety częsta. Warto zatem dopilnować swoich praw już na etapie leczenia w placówce medycznej.
Po etapie polubownym kierujemy sprawę do sądu. Po zgromadzeniu pozostałej dokumentacji, ponownej analizie, doprowadzamy do spotkania z poszkodowanym. Omawiamy strategię, szacujemy ryzyko, sporządzamy dodatkową dokumentację opisową itd. Proces sądowy trwa często bardzo długo, więc poszkodowany musi uzbroić się w cierpliwość. Ponieważ to walka o duże dodatkowe środki na leczenie, opiekę, sprzęt niezbędny do funkcjonowania lub środki na życie – warto podjąć wyzwanie.
W ramach obsługi szkód za błędy medyczne oferujemy:
-
spotkanie z osobą poszkodowaną lub rodziną poszkodowanego,
-
pomoc przy gromadzeniu dokumentacji,
-
konsultację w oparciu o przekazane dokumenty,
-
opinię prawną wraz z oceną powodzenia,
-
stały kontakt klienta z opiekunem,
-
postępowanie polubowne i sądowe,
-
pełną obsługę prawną radcy prawnego / adwokata -pełnomocnika,
-
doświadczenie w prowadzeniu o odszkodowania za błędy medyczne (przykładowe sprawy ).
Od kogo odszkodowanie za błąd medyczny ?
Z roszczeniem występuje się do placówki medycznej, do ubezpieczyciela tej placówki. Placówka jest zobowiązana do posiadania OC placówki medycznej. Jej zakres można porównać do klasycznej polisy Odpowiedzialności Cywilnej.
Rozporządzenie Ministra Fianasów - świadczenia zdrowotne