Szukaj w serwisie

Odszkodowanie za wypadek w pracy. Sprawy ZUS.

Poszkodowanemu w wypadku w pracy należne jest odszkodowanie od pracodawcy oraz śidczenie wypadkowe z ZUS-u. Aby je uzyskać spełniony musi być podstwowy warunek: winę za wypadek ponosi pracodawca, a nie pracownik, co wynikać musi z protokołu wypadkowego BHP.

 

Pomagamy poszkodowanym oferując:

  1. skuteczne zgłaszanie szkody do ubezpieczyciela lub do pracodawcy
  2. pomoc przy zgłoszeniu do ZUS
  3. podwyższenie otrzymanej kwoty
  4. pomoc po odmowie odszkodowania

1. Odszkodowanie od pracodawcy. Komu należne ?

O odszkodowania za wypadki w pracy, pracownicy mogą występować niezależnie od odszkodowania wypadkowego z ZUS czy posiadanych dobrowolnych polis ubezpieczeniowych (np. NW, grupowe, życiowe). Podstawą do takiego dodatkowego odszkodowania są obrażenia w związku z wykonywaną pracą. Podstawowy warunek, jaki musi być spełniony, jest sporządzony protokół powypadkowy BHP. Pracodawca sporządza go wg wzoru i w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy. Należy zadbać, aby okoliczności wypadku były zgodne z treścią protokołu, a powołani świadkowie, w sposób rzetelny opisali szczegóły zdarzenia.

 

Kiedy należne jest odszkodowanie ?

Z protokołu powypadkowego powinna wynikać wina innego pracownika lub musi być wykluczona wina samego poszkodowanego. Wina poszkodowanego uniemożliwia uzyskanie odszkodowania od pracodawcy.

 

 

Jak zadbać o swoje prawa ?

Poszkodowany musi w trosce o swoje prawa, zadbać aby ustalenia komisji wypadkowej pracodawcy, były rzetelnie opisane. Sprostowanie protokołu oraz brak zgodności ze stanem faktycznym wiąże się z procesem w Sądzie Pracy.

Istotnym jest także, aby dokumentacja medyczna odzwierciedlała stan faktycznych skutków dla zdrowia poszkodowanego.

 

Do kogo wystąpić o odszkodowanie ?

W wypadkach w pracy o odszkodowanie występuje się do odpowiedzialnego za wypadek. Nie należy kierować roszczeń do pracownika - nawet jeśli był winny - lecz do pracodawcy. Firmy posiadające polisy odpowiedzialności cywilnej są w lepszej sytuacji, gdyż roszczenie kieruje się do ubezpieczyciela. Wszystkie inne, które takiej polisy nie posiadają muszą liczyć się z wypłatą odszkodowań z własnych środków. Wówczas choć to nie popularne, poszkodowany musi zmierzyć się z decyzją: czy odstąpić od odszkodowania i zadowolić się tylko świadczeniem z ZUS czy też egzekwować odszkodowanie bezpośrednio od pracodawcy. Na dochodzenie ma 3 lata.

 

W ramach obsługi prawnej oferujemy:

  • pomoc prawną na etapie ustalenia winy pracodawcy (reprezentowanie poszkodowanego w Prokuraturze i Sądzie Karnym)
  • konsultacje w oparciu o przekazane dokumenty,
  • świadczenie usług na rzecz poszkodowanych bez opłat z góry,
  • wspólne z poszkodowanym gromadzenie niezbędnej dokumentacji,
  • sporządzenie roszczenia i skierowanie go do ubezpieczyciela lub pracodacy,
  • reprezentowanie poszkodowanego przed ubezpieczycielem/pracodawcy do momentu zakończenia sprawy,
  • pełną obsługę sądową (reprezentowanie poszkodowanego w Sądzie) .

 

2. Odszkodowanie wypadkowe z ZUS. Kiedy należne ?

Po uznaniu wypadku za wypadek w pracy i przedłożeniu dokumentacji medycznej, ZUS określa uszczerbek na zdrowiu. Za każdy 1% uszczerbku wypłaca jednorazowe odszkodowanie wypadkowe. Jego wysokość jest zmienna. Są przypadki, kiedy ZUS odmawia wypłaty tego świadczenia lub zaniża uszczerbek, a tym samym wypłaca mniejsze świadczenie. Po analizie przedstawimy stanowisko i zaoferujemy obsługę prawną. Od pewnego czasu o należne świadczenie z ZUS poszkodowani zmuszeni są występować na drodze sądowej.

3. Polisy pracownicze

Wystąpienie o dszkodowanie z polisy zbiorowej (pracowniczej) nie zawsze kończy się właściwym odszkodowaniem. Również tu oferujemy pomoc prawną. Wystarczy kontakt telefoniczny i ustalenie jakie do wglądu dokumenty będą konieczne.

4. Sprawy pracownicze

Oferujemy pomoc prawną dla pracowników i pracodawców w sprawach związanych z ubezpieczeniami społecznymi ZUS, PIP, sądem pracy, konfliktem z pracodawcą/ pracownikiem i inne. Analiza jest bezpłatna, a koszty często ponoszone po sprawie.

 

Zachęcamy do kontaktu poprzez formularz 'Zgłoś szkodę' lub poprzez infolinię telefoniczną: 505 341 555. Po otrzymaniu potrzebnych dokumentów i informacji na temat sprawy, przedstawimy indywidualną ofertę pomocy prawnej.

 

Zapraszamy do kontaktu !

 

Poradą służy także Państwowa Inspekcja Pracy.

Przydatne akty prawne:

Kodeks Postępowania Cywilnego

Kodeks Pracy art 207

Proszę o więcej informacji na temat usługi mailem lub telefonicznie:

Prośba o kontakt została wysłana
Kiedy możemy zadzwonić?