Szukaj w serwisie

SYGNALISTA w Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST) i firmach

SYGNALISTA w Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST) i firmach

Ustawa o sygnalistach już weszła. Dotyczy podmiotów i organów publicznych oraz firm.

 

Podmiot publiczny (UG, UM, Starostwo Powiatowe, podległe jednostki organizacyjne) oraz firmy, które zatrudniają powyżej 50 pracowników, są zobowiązane do przyjmowania ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH od osób zgłaszających - SYGNALISTÓW. Ponadto organ publiczny (wójt, burmistrz, prezydent, starosta) zobowiązany jest do przyjmowania ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH. Obydwa zgłoszenia dotyczą tego samego zakresu, wymagają stworzenia niezależnych kanałów dokonywania zgłoszeń, obsługi tych zgłoszeń, podejmowania działań oraz wdrożenia zasad ochrony SYGNALISTÓW

 

 


 

Zgłoszenie wewnętrzne

 

Kogo dotyczy obowiązek wdrożenia zasad dla ZGŁOSZENIA WEWNĘTRZNEGO ?

 

Zobowiązani do wdrożenia zgłoszeń są firmy zatrudniające co najmniej 50 osób oraz podmioty publiczne i ich jednostki podległe oraz obligatoryjnie podmioty wymienione w USTAWIE o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, (AML) . Dotyczy to m.in.:

  •     fundacji i stowarzyszeń,
  •     doradców i biur podatkowych,
  •     komisów samochodowych i salonów dealerskich,
  •     agentów ubezpieczeniowych,
  •     biur pośrednictwa i handlu nieruchomościami,
  •     agentów kredytowych,
  •     przedsiębiorców wynajmujących okazjonalne nieruchomości innym przedsiębiorcom.

Nowe zobowiązanie w praktyce będzie dotyczyło wiele podmiotów publicznych:

  • urzędów gmin, miast, powiatów i jednostek organizacyjnych - z wyłączeniem gmin i powiatów liczących mniej niż 10 tys mieszkańców,

 


 

Zgłoszenie zewnętrzne

 

Kogo dotyczy obowiązek przyjmowania i obsługi ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH ?

 

Organ publiczny ( np.wójt, burmistrz, prezydent, starosta oraz rady miast, gmin, powiatów) ma obowiązek przyjmować oraz weryfikować zgłoszenie zewnętrzne i rozatrzyć go lub przekazać do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Podejmuje także działania następcze wobec przekazanych zgłoszeń przez Rzecznika Praw Obywatelskich. W ramach działań następczych jest zobowiązany:

  1. Ustanowić procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych
  2. Stworzyć kanał do dokonywania zgłoszeń
  3. Dokonać wstępnej weryfikacji zgłoszenia oraz wysłać potwierdzenie o zgłoszeniu
  4. Podjąć działania następcze i przekazać inforację zwrotną do sygnalisty
  5. Prowadzić rejestr czynności
  6. Prowadzić roczne sprawozdania i przekazywać je do RPO

 

Obowiązek zgłoszenia WEWNĘTRZNEGO i ZEWNĘTRZNEGO mają być nielażne od siebie. W praktyce więc UM, UG, Starostwo będą musiały obydwa te kanały stworzyć i je obsługiwać.

 


 

Kim może być SYGNALISTA ?

 

Sygnalistami mogą być osoby w kotekście związanym z pracą:

  • pracownicy podmiotu (umowa o pracę, zlecenie)
  • stażyści, praktykanci, wolontariusze
  • przedsiębiorcy
  • współpracownicy,
  • akcjonariusze, wspólnicy, członkowie organów,
  • pracownicy wykonawców, podwykonawców i dostawców przedsiębiorcy zobowiązanego.

Sygnalista nie może być stroną w zgłaszanym problemie oraz zgłoszenie nie może być w ramach obowiązków służbowych.

                                      

 

Zgłoszenia naruszeń może dotyczyć dziedzin m.in.:

  • prawa pracy
  • zamówień publicznych,
  • usług, produktów i rynków finansowych oraz zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  • bezpieczeństwa żywności i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  • zdrowia publicznego,
  • ochrony konsumentów,
  • ochrony prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych.


 

 


 

Obowiązki pracodawcy

 

Firmy i instytucje publiczne (JST) sa zobowiązane m.in. do:

  • zaprojektowania bezpiecznych kanałów przyjmowania zgłoszeń w sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenie,
  • wyznaczenia bezstronnej osoby do podejmowania działań w związku z otrzymanym zgłoszeniem (Compliance Officer)
  • przygotowania i wdrożenia Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych,
  • zapoznania z nim pracowników,
  • oceny czy zgłoszenie spełnia wymogi Ustawy o Sygnalistach i czy osoba zgłaszająca podlega ochronie prawnej,
  • podejmowania działań następczych w związku ze stwierdzeniem naruszenia, takich jak np. przekazania sprawy do odpowiedniego działu, innej instytucji i organu państwowego lub wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec osoby odpowiedzialnej za naruszenie,
  • przygotowania raportu końcowego, zawierającego ustalenia faktyczne oraz rekomendacje działań następczych,
  • prowadzenia rejestru zgłoszeń sygnalistów
  • informowania sygnalistę o planowanych lub przeprowadzonych działaniach następczych

 

Korzyści dla pracodawcy

 

Rozporządzenie w swojej idei także ma pomagać we właściwej organizacji podmiotów publicznych i przedsiębiorstw oraz podnieść prestiż firmy/podmiotu. Dzięki niej może uzyskać korzyści takie jak:

  • zwiększenie efektywności zarządzania poprzez zapobieganie nadużyciom i unikanie kryzysów
  • pomoc w zapewnieniu zgodności z prawem
  • wdrożenie dobrych rozwiązań poprzez wnioski racjonalizatorskie obiektywnych obserwatorów
  • wskazówki mogące usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa/podmiotu

 

 


 

Kanały zgłaszania nieprawidłowości

Ustawa przewiduje możliwość zgłaszania nieprawidłowości trzema kanałami:

1. wewnętrznym - zgłoszenie do pracodawcy,

2. zewnętrznym (również z pominięciem kanału wewnętrznego) do Rzecznika Praw Obywatelskich lub do organu publicznego

3. w drodze ujawnienia publicznego - w ostateczności, jeśli wcześniej dokonano zgłoszenia wewnętrznego lub zewnętrznego i nie zostały podjęte żadne działania.

 

 


 

Wdrożenie USTAWY SYGNALISTA . Oferta MEDIATORA

 

Oferujemy w ramach zgłoszenia WEWNĘTRZNEGO kompleksowe wdrożenie i obsługę zgłoszeń. Zakres obejmuje:

  1. pomoc przy powołaniu pracownika do obsługi zgłoszeń - COMPLIANCE OFFICER (materiały jak powołać COMPLIANCE OFFICER, powołanie, upoważnienie, oświadczenia)
  2. wdrożenie COMPLIANCE OFFICER (materiały, szkolenie dla COMPLIANCE OFFICER)
  3. udostępnienie kanału mailowego do obsługi zgłoszeń (przyjmowanie zgłoszeń poprzez bezpieczny formularz, przekazywanie informacji zwrotnych do sygnalisty, zapewnienie bezstronności)
  4. materiały (Procedura zgłoszeń wewnętrznych, karta zgłoszenia, rejestr zgłoszeń wewnętrznych, dokumentacja pracownicza i inne)
  5. wdrożenie pracowników (materiały, szkolenie)

 

Oferta dla JST może obejmować UM/UG/Starostwo Powiatowe wraz z jednostkami organizacyjnymi, co jest zgodne z ustawą.

 

Zapraszamy do kontaktu - przedstawimy szczegóły oferty

 

Więcej o ofercie i opracowania prawne na sygnalista24.com.pl


 

Proszę o więcej informacji na temat usługi mailem lub telefonicznie:

Prośba o kontakt została wysłana
Kiedy możemy zadzwonić?