Szukaj w serwisie

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej - wewnętrzny system zarządzania jakością

Nowa Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta - wymagania dla podmiotów opieki zdrowotnej od 1.07.24r

 

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej zawiera nowe zasady dla podmiotów leczniczych. Obejmuje ona m.in. wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem, autoryzację, akredytację oraz rejestracje medyczne.

 

Kogo dotyczy ustawa?

Ustawa skierowana jest do podmiotów wykonywujących działalność leczniczą w ramach umowy zawartej z NFZ. W ustawie mowa jest o Autoryzacji i Akredytacji, które dotyczą działalności leczniczej - szpitalnej. Ta sama ustawa w części dotyczącej obowiązku prowadzenia wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem wskazuje wszystkie podmioty mające umowę z NFZ. Skala więc zobowiązanych podmiotów jest bardzo duża.

 

Zapisy umowy:

art.18 1. Podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Funduszem na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach jest obowiązany do posiadania wewnętrznego systemu, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych.

 

 

Co zawiera Wewnętrzny System Zarządzania Jakością (WSZJiB) ?

Podmioty wykonujący działalność leczniczą jest obowiązany do posiadania WSZJiB obejmujący działania mające na celu zwiększenie skuteczności i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, satysfakcję pacjentów oraz ciągłe doskonalenie organizacji w tym zakresie. Na system składa się zbiór zasad, procedur, metod, narzędzi, opisów stanowisk pracy, personelu oraz relacji pomiędzy nimi. Szczegóły precyzuje art.18 tej ustawy.

 

Cel i założenia ustawy

W ramach obowiązków ustawowych pracownicy świdczeniodawcy identyfikują zdarzenia niepożądane, rejestrują je i uczestniczą w procesie usprawniania systemu. Podejmowanie działań wyjaśniających i zapobiegających powinno wpływać na zwiększenie jakości obsługi pacjentów. Jest to główne założenia funkcjonownia WSZJiB.


 

Wdrożenie Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem

Oferujemy konsultacje i wdrożenie systemu. Do określenia zakresu prac i przygotowania oferty konieczne jest przeprowadzenie wywiadu przedwdrożeniowego. Wymagane jest powołanie i współpraca z koordynatorema ds.jakości. Do prawidłowego przygotowania systemu konieczne jest zaangażowanie specjalisty znającego procedury medyczne i strukturę organizacyjną (po stronie podmiotu medycznego) oraz konsultanta z zakresu organizacji podmiotu medycznego (po stronie Mediatora).

 

Oferta Mediatora

Oferujemy dostosowanie podmiotu świadczącego usługi medyczne do wymogów ustawowych i wdrożenie WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA, który obejmuje w zakresie podstawowym:

 

  • przygotowanie wymaganej dokumentacji obejmującej zbiór zasad, procedur, metod i opisów stanowisk, w oparciu o istniejącą dokumentację wdrożenia i certyfikacji ISO9001 lub w przypadku jej braku - przygotujemy ją w całości od początku,
  • wdrożenie w podmiocie (we współpracy z koordynatorem ds jakości),
  • opracowanie planu działania w zakresie ustawowych obowiązków wynikających z ustawy,
  • opracowanie dokumentacji związanej z nowymi obowiązkami pracowników wynikającymi z ustawy. 

 

Ponadto w celu podniesienia świadomości oferujemy szkolenie dot. obsługi zdarzeń niepożądanych, które prowadzi prawnik z doświadczeniem w zakresie ustawowym. Odbiorcami szkolenia są głównie lekarze, pielęgniarki oraz pracownicy administracji.

 

Powyższa oferta zostanie przygotowana przy założeniu, że został powołany koordynator ds. jakości w podmiocie, znający ustawę, strukturę podmiotu i ma umocowanie prawne dyrekcji do wprowadzania zmian usprawniających SYSTEM, wynikających z analizy przyczyn źródłowych oraz badań opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ankiety.

 

Brak wdrożonego SYSTEMU - i co dalej ?

Wdrożenie Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością to wymog ustawowy. Od 1 lipca tego roku powinni mieć go wszyscy świadczeniodawcy, którzy mają umowy z NFZ.

 

Certyfikacja ISO 9001

Wdrożenie Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością to krok do certyfikacji ISO 9001 w placówce medycznej. Posiadanie certyfikatu jakości ISO 9001 to dodatkowe 2 pkt kontraktowe z NFZ. Warto więc połączyć zlecenie na ISO9001 z wdrożeniem WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA. Podmiot zyskuje na czasie i na niższych kosztach w przypadku oddzielnych zleceń.

Jeśli zaś na obecnym etapie podmiot nie jest zainteresowany certyfikacją ISO 9001, warto rozważyć to po wdrożeniu Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością. Przygotowana dokumentaca znacząco obniży koszt przygotowania przez nas podmiotu do certyfikacji ISO 9001.

 

Zapraszamy do kontaktu na temat wdrożenia WSZJiB oraz pomocy przy certyfikacji ISO9001 oraz ISO27001.


 

 

Proszę o więcej informacji na temat usługi mailem lub telefonicznie:

Prośba o kontakt została wysłana
Kiedy możemy zadzwonić?